מרץ 21, 2024 16:24

כתרים לשיניים – כל מה שצריך לדעת

כתרים דנטליים נכנסו לחיינו על מנת להחליף את כותרת השן הטבעית. הכתר מספק מענה מושלם אך מבחינת יכולת הלעיסה של המטופל והן מבחינת המראה האסתטי של חלל הפה. הכתרים ברוב המקרים משמשים כמעין השלמה לחלק החסר של השן על מנת לספק לה הגנה ולאפשר למטופל להמשיך בשגרת החיים הרגילה.

על פניו נדמה כי הנושא הוא יחסית פשוט, אך קיימים לא מעט סוגים שונים של כתרים לשיניים. עליכם להכיר את כל האפשרויות שנמצאות על הפרק, על מנת שתוכלו לדעת מראש איזה כתר יתאים לכם בצורה המושלמת. כך שרופא השיניים יסביר לכם את אופן הטיפול, אתם מצדכם תוכלו לדעת בדיוק על מה הוא מדבר – דבר שיכול להיות מאוד משמעותי. 

 

באילו מצבים מומלץ להשתמש בכתרים לשיניים?


יש מספר מצבים שכיחים שבהם משתמשים באופן שכיח בכתרים לשיניים, מוטב כי תכירו את המצבים הללו על מנת שתוכלו לבחון האם אתם משתייכים לאחד מהם. כך תוכלו לדעת כי ככל הנראה הפתרון האולטימטיבי עבורכם יהיה התקנת כתרים לשיניים.

המצבים שבהם מומלץ להתקין כתרים לשיניים הם: התקנת כתר על שן חלשה על מנת לשמור עליה, שיקום של שן שבורה או שן במצב רע, קיבוע של גשר בשיניים, החלפת שן פגומה שהוצאה מחלל הפה לחלוטין וגם במקרה של צורך ביצירת שן עבור שתלים דנטליים.

הסיבות הללו הן שכיחות למדיי ולכן השימוש בכתרים היה מאז ומתמיד שכיח במיוחד, וניתן לראות כי הכתרים הם לא מנת חלקם של מבוגרים בלבד. ניתן לראות גם ילדים שיש להם כתרים בשיניים, כל זאת בגלל שהם מספקים מענה כל כך רחב ללא מעט בעיות שיכולות להתרחש בכל רגע נתון.

 

אילו סוגים של כתרים קיימים?


חשוב שתכירו את כל סוגי הכתרים הקיימים בשוק, על מנת שתוכלו להבין איזה סוג של כתר מתקינים לכם בזמן אמת. לכל כתר יש את השימושים שלו, ורופא השיניים הוא האיש שאמור לבחור את הכתר שיהיה המתאים ביותר עבורכם. מהסיבה הזאת אסור להתפשר באיכות של רופא השיניים שאליו אתם פונים.

  • כתרים לשיניים העשויים ממתכת – כתרים ממתכת יכולים להיות עשויים מציפוי זהב, מפלדיום או על בסיס מתכת. לסוג הכתר הזה יש מספר יתרונות על פני כל השאר, כאשר היתרון הבולט ביותר זוהי העמידות הגבוהה שלו בהשוואה לכתרים אחרים. החיסרון המשמעותי ביותר של הכתרים הללו זה שהם פשוט לא אסתטיים, והצבע המתכתי שלהם גורם לכך שניתן לראות אותם בצורה ברורה בתוך חלל הפה. 
  • כתרים לשיניים העשויים פורצלן – מדובר על כתרים העשויים חרסינה משולבת ביחד עם מתכת, כך שגם הם יכולים להיות מאוד עמידים. היתרון הבולט של הכתרים הללו זה שניתן להתאים את הצבע שלהם לצבע של השיניים, כך שלא יהיה ניתן לראות כי מדובר על כתר. החיסרון של הכתרים הללו זה שכעבור מספר שנים הצבע הלבן ידהה, ועם הזמן יהיה ניתן לראות את הצבע המתכתי בדיוק כמו כתרים ממתכת רגילים. 
  • כתרים לשיניים העשויים שרף – מדובר על הפתרון הזול ביותר מבין האפשרויות הקיימות, ולכן הן מתאימות בעיקר למטופלים שלא יכולים להרשות לעצמם לרכוש כתרים רגילים. אך העמידות של הכתרים הללו הינה נמוכה במיוחד, והם ישחקו בתוך זמן קצר. 
  • כתרים לשיניים העשויים חרסינה – הכתרים הללו מתאימים בעיקר למטופלים שסובלים מאלרגיה למתכת. גם את הכתרים הללו ניתן להתאים בצורה מושלמת לגוון של השיניים הנמצאות בחלל הפה, כך שאף אחד לא יוכל לדעת כי מדובר על כתרים ולא על השיניים הטבעיות. אך העמידות של הכתרים הללו איננה אידיאלית, והם לא יחזיקו מעמד כמו הכתרים ממתכת עליהם דיברנו בתחילה. 
  • כתרים לשיניים העשויים זירקוניה – מדובר על הסוג היוקרתי ביותר שקיים בכל מה שקשור לכתרים לשיניים. כמובן שמכיוון שמדובר על הסוג היוקרתי ביותר הוא גם יהיה הכי יקר מבין האפשרויות הקיימות. מדובר על כתרים עמידים מאוד, והם מחזיקים מעמד שנים רבות. בנוסף הם גם לא מכילים מתכת, כך שכל המטופלים שאלרגיים למתכת יכולים לבחור באפשרות הזאת כל עוד הם חושבים שהם מסוגלים לעמוד בהוצאה הכספית. 

 

בעיות נפוצות לאחר הדבקת הכתרים

 

  • הבעיה הנפוצה ביותר לאחר רוב טיפולי השיניים וגם לאחר הדבקת כתרים זה חוסר נעימות באזור ההדבקה. תחושת אי הנוחות יכולה ללוות אתכם למשך מספר שעות או במקרים מסוימים אפילו למשך כמה ימים. תחושת אי הנעימות יכולה להיות משמעותית יותר לאחר חשיפה לקור או לחום. 
  • בעיה שיכולה להתרחש לאחר הדבקת הכתרים בפה זה שהכתר ייסדק. מכיוון שרוב הכתרים הם עמידים במיוחד מדובר על תופעה יחסית נדירה. אם הסדק שמופיע הוא סדק קטן ניתן להדביק אותו על ידי דבק מיוחד שנועד בדיוק עבור המטרה הזאת. אם הסדק הוא סדק גדול, הפתרון יהיה החלפת הכתר בכתר אחר מכיוון שהדבק המקרה הזה לא יכול לסייע. 
  • עוד תופעה שכיחה זוהי סיטואציה שבה הכתר נופל. התופעה הזאת יכולה להתרחש בגלל הדבקה לא טובה של הכתר או אי התאמה שלו לשן. ברוב המקרים ניתן יהיה להדביק את הכתר שנפל או פשוט להדביק כתר אחר. אין מה להיכנס לפאניקה מהסיטואציה הזאת, היא יכולה להתרחש יחסית הרבה. 
  • עוד מקרה נפוץ במיוחד שיכול להלחיץ אתכם מעט זה הופעה של קו שחור באזור החניכיים. מדובר על תופעה שלרוב מתרחשת לאחר מספר שנים, אך היא תיעלם בתוך זמן קצר. כך שגם במקרה הזה אין שום סיבה שתיכנסו לפאניקה.

 

מה ההבדל בין כתר זמני ובין כתר קבוע?


בחלק מהפעמים שתגיעו לרופא השיניים הוא ימליץ לכם לבצע התקנה של כתרים זמניים באופן מידי, ולאחר מספר שבועות הוא יבקש מכם להגיע שוב למרפאה על מנת להתקין כתרים קבועים. ההבדל בין כתר זמני לכתר קבוע הוא שאת הכתר הזמני ניתן לייצר במרפאה בעוד את הכתר הקבוע מייצרים במעבדה שלוקחת את המידות בהתאם לבקשת הרופא. 

הכתר הזמני הוא פחות עמיד מאשר כתר קבוע, והוא פשוט נועד על מנת לספק למטופל מענה מידיי. לאחר שהכתרים הקבועים מגיעים מהמעבדה ניתן יהיה להרכיב אותם, על מנת שמהמטופל יוכל לקבל את הפתרון הטוב והאיכותי ביותר שזמין.

 

כמה זמן כתרים יכולים להחזיק מעמד?


השאלה הזאת היא אחת מהשאלות הנפוצות ביותר מבחינת המטופלים שרוצים לדעת כמה זמן הכתרים שזה עתה הרכיבו להם יחזיקו מעמד. כתר יכול להחזיק מעמד בין 5 ועד 20 שנה, וההבדל הגדול הוא בעיקר בגלל איכות הכתר, איכות ההתקנה שלו וכמובן האופן שבו אתם שומרים על בריאות החניכיים שלכם.

אם ההתקנה של הכתרים מתבצעת בצורה טובה על ידי רופא מוסמך הם יחזיקו מעמד זמן רב. השאיפה שלכם צריכה להיות לשחוק כמה שפחות את הכתר עצמו, על מנת שהוא יוכל להחזיק מעמד זמן רב. ברגע שאתם מרגישים שהכתר כבר לא עומד יציב בחלל הפה, זה הזמן לגשת לרופא השיניים על מנת שהוא ישקול להחליף אותו. ישנם מצבים שאפילו מבלי שתשימו לב הכתר פשוט ייפול, ולא תהיה לכם ברירה אחרת מלבד להחליפו.

שוקלים לבצע טיפולי שיניים בחו״ל, אתם יכולים לבקר  בעמוד שלנו על טיפול שיניים בטורקיה,  בחרנו את טורקיה כיעד האולטימטיבי לטיפולי שיניים בחו״ל.

לקבוצת הפייסבוק שלנו לבריאות השן לחצו כאן

תוכן עניינים

רוצים הצעה אטרקטיבית? מלאו את הפרטים - הייעוץ הינו בחינם וללא התחייבות
עקבו אחרינו
כתבות קשורות
רוצים הצעה אטרקטיבית? מלאו את הפרטים ונציג מטעמנו ייצור איתכם קשר.
מאמרים וטיפים לטיפול נכון בשיניים
קבלו עצות מהמקצוענים בתחום
טיפולי שיניים נפוצים למבוגרים

שמירה על בריאות פה טובה חשובה לאנשים בכל הגילאים, אך ככל שאנשים מתבגרים, הצרכים והאתגרים הדנטליים שלהם עשויים להשתנות. קשישים מועדים יותר לבעיות שיניים עקב

כל השיטות ליישור שיניים לילדים

יש כמה שיטות ליישור שיניים לילדים, ולכל שיטה יש יתרונות משלה וחסרונות משלה. יש שיטות מסורתיות ליישור שיניים, ויש שיטות חדשניות ליישור שיניים. כל שיטת

בחור מחייך אצל רופא שיניים
ד"ר ג'רי כהן: טיפולי שיקום הפה

הפה שלנו הוא האיבר הכי שימושי שיש לנו בגוף. אנחנו אוכלים איתו, שותים איתו וגם מדברים איתו. עם הפה אנחנו משתמשים כמעט במשך כל היום.

ציפוי חרסינה ב-2023
ציפוי חרסינה ב-2023

מי לא רוצה שני טורים של שיניים לבנות ובוהקות? יש מי שלא חולם על חיוך לבן ומושלם? אז יש מיש אתרע מזלו והוא אכן נהנה